? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Saturday, February 7, 2009

Hikmah Bersujud..

Sedikit info daripada rusukkiri tokcanang untuk dikongsi bersama. Tanpa kita sedari kadang kala, setiap perlakuan kita seharian termasuklah solat mempunyai hikmah yang tersendiri yang telah dicaturkan oleh Ilahi...

Sesungguhnya amalan pertama yang akan dihitung di akhirat kelak adalah solat. ALLAH S.W.T telah memfardhukan hambaNya untuk mengerjakan solat yang telah diterima oleh Rasulullah S.A.W di malam Isra’ dan Mikraj.
Sudah banyak diperkatakan tentang kelebihan solat terutamanya dari sudut kesihatan. Salah satu penemuan yang menakjubkan adalah pada ketika melakukan sujud.Keajaiban yang ditemui mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak melainkan pada ketika seseorang itu bersujud!

Antara hikmah lain bersujud adalah :
Kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang badan.

Mengurangkan sakit senggugut ketika haid

Melegakan sakit hernia

Pergerakan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung menjadikan otot – otot pada bahagian ini menjadi lebih kuat dan elastik seterusnya memastikan perjalanan darah yang lancar.

Pergerakan bahagian otot tertentu memudahkan wanita bersalin , organ peranakan mudah kembali kepada asal dan terhindar daripada convulsions ( sakit gelombang perut )

Organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
Yang utama, sujud menjadikan kita merasa rendah diri dihadapan yang Maha Agung sekaligus menghindari sifat sombong, riak, takbur dan segala sifat mazmuumah!

0 comments: