? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Friday, January 30, 2009

Anas Haikal vs Anak2 Palestin...


“Ibu, kenapa orang Yahudi tu jahat ? Kenapa dia nak bunuh orang Palestin? Kenapa dia tak suka orang Islam ?“ bertalu – talu soalan daripada anak sulungku, Anas Haikal yang berusia 5 tahun. Perasaan saya bercampur baur. Sebak dan terharu dengan pertanyaan Anas dan sedih mengenangkan nasib saudara – saudara Islam di Palestin. Saya jawab satu persatu persoalan Anas mengikut kesesuaian tahap pemahamannya.
“ Ibu, tengok ! Budak Palestin tu sama besar dengan abang la..” jerit Anas sambil jari ditudingkan ke kaca televisyen yang memaparkan pergolakan dan kesengsaraan rakyat Palestin. Setiap kali tv menayangkan kisah pergolakan di Palestin, Anas cukup sensitif dan begitu berminat. Andai sedang khusyuk dengan mainannya sekalipun, dia akan berhenti , tercongak di hadapan kaca tv! Memang benar, sebahagian daripada mangsa kekejaman zionis Yahudi di Palestin adalah kanak- kanak. Betapa anak – anak yang tidak berdosa ini menjadi mangsa peperangan, dihujani peluru – peluru rejim zionis laknatullah. Lebih mengharukan, apabila jiwa anak – anak Palestin yang seusia anak- anak kita ini, dilihat telah pun tersemat semangat jihad yang tinggi untuk menentang musuh Islam, rejim zionis Yahudi di bumi tanah tumpah darah mereka!
Lalu apakah tanggungjawab kita selaku ibubapa kepada anak – anak di sini? Untuk turut serta bersama – sama anak – anak Palestin di sana adalah mustahil. Apa yang saya lihat, menyemai serba sedikit pengetahuan dan pemahaman tentang apa yang berlaku di Palestin kepada anak - anak adalah satu tanggungjawab yang wajib kita laksanakan. Jelaskan kepada mereka apa yang telah dilakukan oleh Yahudi terhadap Palestin, apa yang boleh kita lakukan untuk membantu meringankan beban mereka (sumbangan berbentuk wang ringgit, solat hajat, boikot barangan AS ..sbg contoh). Biarpun mereka tidak berkemampuan untuk memahami seperti orang dewasa, sekurang - kurangnya rasa simpati dan belas kasihan dengan iringan doa tulus, sudah boleh menjadi “sumbangan” yang hebat daripada anak – anak kita!

Wednesday, January 28, 2009

"Bukan Salahmu Sang Pisau..."

'Sang pisau' seringkali menjadi mangsa keadaan dan dipersalahkan bila kita terpotong' atau 'tercedera' jari sendiri.'Aduhhh... apa jenis punya pisau, abis luka tangan aku', itu antara reaksi awal kita bila berdepan dengan situasi demikian. Atau lebih ganas lagi, dicampaknya terus pisau tersebut ke dalam tong sampah tanpa ada sebarang negosiasi. Kesian betul 'sang pisau', tajampun salah, tumpulpun lagilah salah...
Kalau 'sang pisau' tumpul. Apa reaksi kita? Mesti marah bukan kepalang... macam kata-kata yang tidak sepatutnya akan tertutur daripada bibir kita. Itulah, inilah, macam - macam lagilah... pendek kata, 'sang pisau' juga yang salah. Kesian betul jadi 'sang pisau'...
Itulah antara sifat yang tak berapa 'nak baik' dalam diri kita. Suka sangat mencari salah silap orang lain. Tambah - tambah kalau kita memang dah ada 'rekod' tak baik dengan seseorang itu. Lagilah menjadi - jadi tabiat buruk kita tu. Pantang ada je silap sikit, kita pula yang lebih - lebih. Email sana, email sini... call sana, call sini....jerit sana, jerit sini... semata - mata nak buktikan kesilapan seseorang. Apa yang lebih buruk lagi tabiat seseorang, bila 'suka-suka' nak cari kesilapan orang lain. Apa saja yang orang lain katakan, apa saja yang orang cadangankan semuanya salah di matanya! Seolah - olah dalam dunia ni dia sorang saja yang hebat, dia sorang saja bagus dan dia sorang saja yang betul!
Pernah berlaku dalam satu jawatankuasa surau, berdasarkan cerita rakan saya yang juga salah seorang jawatankuasa di surau terbabit. Apa saja yang dicadangkan oleh 'kelompok muda' akan ditolak mentah-mentah oleh pengerusi surau terbabit dengan mempengaruhi ahli - ahli jawatankuasa lain untuk tidak bersetuju sama. Al-maklumlah, pengerusi surau terbabit kuat pengaruhnya dan pegang jawatan penting dalam syarikat ternama. At the end of the day, apa yang terjadi? 'Kelompok muda' berhenti 'menyumbang' tenaga dan keringat kat surau tersebut (tapi tak bermakna tak menjengah ke surau lagi).
Satu perkara lagi, dalam hidup ini, apa yang kita kerjakan, itulah yang akan dituai dan itulah yang akan kita dapat! Rasanya tak adil untuk menyalahkan 'sang pisau' dalam semua keadaan. Baik dan buruknya kegunaan 'sang pisau' semuanya terletak pada tangan kita. Kitalah yang menentukan kegunaannya. Baik kita gunakan, baiklah jadinya. Buruk kita gunakan, buruklah jadinya!
Semoga 'sang pisau' tidak terus dipersalahkan... Tok Canang

Hebatnya Minda!

Nampaknya, rusukkiri bukan lagi sekadar menjadi peneman & penyumbang idea buat Tok Canang. Jari - jemarinya sudah mula untuk berjinak - jinak dengan 'keyboard'. It's a good progress! Sebagai antara jalan untuk mengasah & menyuburkan minda agar lebih terdorong untuk 'develop' sesuatu yang hebat untuk diri, keluarga, umat dan agama.
Bercakap pasal minda, bak kata orang ia seperti pisau yang perlu sentiasa diasah dan digunakan. Kalau hari - hari diasah tapi jarang sekali digunakan, tak de manafaat jadinya. Nama je 'pisau yang tajam', tapi tak pernah teruji ketajamannya. Taklah hebat sangat jadinya, kalau dibandingkan dengan 'pisau yang tajam' dan seringkali digunakan untuk pelbagai tujuan. Tentunya lebih hebat bukan? Begitulah juga gambaran minda kita. Ia anugerah Allah S.W.T yang cukup istimewa dan paling berharga berbanding daripada anugerah lain yang terdapat pada tubuh badan manusia.
Namun, kehebatan minda tidak boleh dibiarkan sendirian. Ia pada masa yang sama harus berdampingan dengan iman dan takwa terhadap Allah S.W.T dengan setulus - tulusnya. Jika tidak, kehebatan minda hanya akan mendorong ke arah kerosakan dan bencana kepada manusia itu sendiri!
Walaupun anggota badan lain tidak begitu sempurna, dek kecacatan fitrah, kehebatan minda yang dimiliki akan menjadi penyelamat kepada kehidupan seseorang di dunia dan di akhirat. Sebab itu dapat dikatakan, kecacatan bukan halangan untuk menggapai kecemerlangan dalam kehidupan, asalkan kehebatan minda sentiasa diasah dan digunakan sebaik mungkin. Apa yang penting, di mana ada kesungguhan, di situlah ada jalannya!
Semoga kita terus 'meneroka' anugerah kehebatan minda ini... Tok Canang

Sunday, January 25, 2009

Anak - Anak Amanah ALLAH...


video

Salam 'alaikum wrt wbrt... Bersua kali pertama di Gerbang Tok Canang.Jika sebelum ini rusukkiri sekadar peneman, penyuntik semangat dan penyumbang idea buat tokcanang, tergerak pula hari ini jari - jari untuk menaip sesuatu buat tatapan semua...

Pasti ada yang terdetik dan tersentuh tatkala menghayati nasyid dendangan anak - anak 'AEMAN 'ini...sesungguhnya anak - anak merupakan amanah ALLAH yang amat berharga dan bernilai buat ibu dan ayah.Dalam masa yang sama kurniaan anak yang soleh dan mendoakan kesejahteraan ibu bapa menjadi dambaan setiap ibu dan bapa..

Sebagai ibu bapa, sering bermain dalam minda kita mampukah kita melahirkan anak - anak sedemikain rupa dalam keadaan cabaran semasa dan kekangan waktu yang ada..bila di ulang- ulang soalan ini buat diri sendiri, sebenarnya kita semua MAMPU!! Semuanya apabila kita berpegang kepada amanat RASULULLAH S.A.W,anak - anak ibarat kain putih yang suci bersih, kitalah yang diberikan amanah untk menentukan coraknya..

Kitalah yang mencanting, kitalah yang mencorak dan kitalah juga yang mewarnai mereka dengan acuan kita.Subahanallah!!Betapa berat dan maha hebat tanggungjawab yang harus kita galas untuk melahirkan generasi rabbani buat penyambung warisan di masa akan datang..

Wahai anak - anakku...jasa dan pengorbanan ibu dan ayah tidak terhitung nilainya.Betapa kita membalas dengan seisi dunia sekalipun, masih tidak mampu untuk membayar segala perit jerih pengorbanan mereka..apa yang mampu,jadilah anak yang soleh dan mendoakan kesejahteran mereka dunia dan akhirat..sekadar renungan buat kita semua...

Saturday, January 24, 2009

Masalah Adalah Satu Peluang!

Bertemu lagi pada petang sabtu, 24 Jan 2009 ini... Harapan saya, semua dalam keadaan baik - baik saja. Bagi rakan - rakan berbangsa Cina, saya dan keluarga ucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina, Gong Xi Fa Chai... agar keharmonian dan keamanan terus dapat dipertahankan di Bumi Malaysia yang tercinta ini. Tiada guna kita bergeseran sesama sendiri, hanya akan menghancurkan keutuhan dan kekuatan yang sudah terbina. Apa yang lebih penting, setiap kelemahan dan kesilapan yang berlaku bukannya untuk 'finger out' mencari salah siapa, tetapi bersama - sama, seia sekata, sehati sejiwa mencari jalan keluar terbaik, agar kesulitan yang dihadapi dapat diselesaikan, dan bukannya mengusutkan lagi keadaan.
Bukankah setiap kesulitan itu merupakan satu 'peluang' untuk menjadi lebih terbaik daripada apa yang kita miliki pada hari ini? Bukankah setiap masalah itu, dalam apa jua keadaan sekalipun merupakan satu amanah? Amanah yang wajib dipikul oleh setiap hamba, iaitu untuk mencari jalan keluar terbaik, bukan menjadikannya 'stumbling block' kepada usaha yang mendatang. Banyak orang mudah 'futur' di tengah - tengah pergelutan dek tidak tertahan dengan masalah yang bertimpa - timpa.Percayalah, semuanya datang daripada Allah S.W.T berserta dengan hikmah dan kebaikan... yang kadang - kadang tidak terus dizahirkan di hadapan mata kasar kita bahkan memerlukan sedikit daya fikir dan muhasabah diri.
Allah S.W.T juga tidak akan sesekali membebani hamba-Nya dengan pelbagai ujian yang di luar batas kemampuan diri seseorang. Allahuakbar... betapa adilnya Tuhan terhadap manusia... sedangkan manusia sendiri amat sukar untuk berlaku adil terhadap-Nya dengan mengingkari pelbagai suruhan dan larangan.
Untuk menggondol kejayaan dalam apa jua perkara yang dilakukan, semangat tidak putus asa mesti disemai dan disuburkan dalam diri. Kejayaan tidak akan datang bergolek tanpa sebarang usaha yang bersungguh - sungguh dan menepati cara. Teringat saya kepada kata - kata hikmah yang termuat dalam laman sesawang syarikat motivasi terkenal milik Dato' Dr. Fazilah Kamsah (Excel Training & Consultancy) beberapa minggu yang lalu. Katanya;
"Ramai orang bermati - matian mendaki gunung, tetapi pada penghujungnya menyedari telah mendaki gunung yang salah"

Dalam kehidupan, kadangkala kita tidak dapat lari daripada situasi yang termaktub dalam kata - kata hikmah di atas. Sifat 'ingin cepat' mendapatkan sesuatu dalam diri terkadang mendorong kita melakukan sesuatu dalam keadaan tidak penuh persediaan dan matlamat yang jelas. Sesuatu perkara yang dilakukan tanpa jelasnya matlamat, akan menimbulkan kekalutan di kemudian hari. Bak kata; "Orang lain menuai padi, kita menuai hampa"! Habis begitu sahaja penat jerih dan susah payah! Kalau diikutkan pakar - pakar motivasi, mereka mengesyorkan agar kita 'bekerja bersungguh - sungguh dengan penuh bijaksana'!
Justeru, berusahalah untuk berjaya, berusahalah untuk beramal, dan berusahalah untuk terus mendekatkan diri kepada Allah S.W.T agar kehidupan kita yang bergalaskan 'amanah kekhalifahan-Nya' akan terlaksana sebaik mungkin berbekalkan kekuatan diri yang ada! Wassalam...

Kenapa Yahudi Mahukan Palestin?

Apa yang terjadi di Palestin sebenarnya sudah terlakar dan termaktub... Hayatilah paparan nasyid hadeeth di bawah ini... Semoga ketundukan kita, ketakwaan kita, dan keinsafan kita terhadap Allah S.W.T akan makin utuh tanpa wujud sedikitpun rasa syak dan wasangka terhadap-Nya lagi. Dialah yang mempunyai dan berhak ke atas segala - galanya... Kita hanya mampu merancang, tetapi kesudahannya, bukan di tangan kita. Kuasa 'kun fayakun' adalah hak mutlak Allah S.W.T! Moga - moga, kita sentiasa mengambil iktibar dan pengajaran daripada apa yang telah berlaku... Wassalam

video

OIC New Partnership Invitation to OBAMA

I executed from OIC official website.... Tok Canang
Dear President OBAMA, With great respect, the Organization of the Islamic Conference would like to congratulate you on behalf of the Muslim world on your groundbreaking election as President of the United States. The Muslim world has cheered your election and holds high hopes for your historic presidency. The eyes of the world now eagerly await your leadership and the fulfilment of your vision, promises, and pledges beyond America’s shores. The desire for peace is universal. Yet as the conflicts of the last decade have shown, the quest for peace is easily frustrated. We warmly welcome your expressed desire to give a major address in a Muslim nation soon after you assume the presidency and hope that it will mark the beginning of a more fruitful and better-informed dialogue between the West and the Muslim world. Above all, what is needed is the restoration of mutual confidence. Throughout the globe, Muslims hunger for a new era of peace, concordance, and tranquillity. We firmly believe that America, with your guidance, can help foster that peace, though real peace can only be shared – never imposed. A nation can either be great or feared, but rarely both at the same time. Myths Many myths about Islam, fostered by extremists in both the West and East, have proliferated in the last decade, and a new word –“Islamophobia”– has even entered the world’s lexicon to describe anti-Muslim acts of prejudice and violence. Despite these pernicious myths, you will find that Islam is a religion of peace. Tolerance is its benchmark and borne of the very nature of Islam. Nor is Islam an exclusive religion. It is an integral part of the history of world religions. It continues and confirms the previous scriptures. Along with Christianity and Judaism, Islam emanates from the same part of the world, comes from the same God, and holds to the same Prophets, mainly Abraham. It has been tested over fourteen hundred years, and shown itself to be a religion of compassion, mercy, justice, and equality. Extremists in any faith or tradition are rare, though they often command disproportionate attention. But the often overlooked truth is Islam is also the religion of moderation. It celebrates diversity and acknowledges and venerates a wide array of religions. Islam, in fact, abhors extremism and fanaticism and calls for treading the path of the “middle way” in favor of tolerance and reconciliation. It exhorts Muslims to be morally responsive to the truth and to goodness, and to be alert to all that is false, evil or destructive. The Organization of the Islamic Conference (OIC), which I have the honor to represent, is not a religious organization. After the United Nations, it is the largest official, inter-governmental organization in the world. It is composed of 57 sovereign states, almost all of whom are secular. The population of these states collectively amounts to 1.5 billion – or one fourth of humanity. Moderation and Modernization One of the OIC’s guiding principles is to practice “moderation and modernization.” To cite one example, it was at our demand that the UN General Assembly organized a host of events and activities around the world to disseminate the idea of “Dialogue among civilizations” as an alternative to those who predict a coming “clash of civilizations.” We have been alarmed by this tendency to divide the world into rival civilizations – civilized and uncivilized, good and evil, friend and enemy. As a youth who spent part of his childhood abroad, you are well aware of the dangers of stereotyping. We believe you will have a unique opportunity to promote tolerance and nurture vibrant multi-cultural societies. It is for these reasons that the OIC has been in the forefront of the Muslim battle against terrorism. Terrorism is a global phenomenon. It has no specific culture, race, or region. The root causes of terrorism are surely complicated but they include deprivation, poverty, despair and, most importantly, political injustice. Children do not emerge from the womb to announce they will become terrorists. They learn to be terrorists when injustice and tragedy are twinned with powerlessness. The decades-long suffering of the Palestinian people provides only the most recent and potent illustration of the link between oppression, injustice, and violence. The violence in the Mideast and the Palestinian people deserve an urgent and just remedy. Change and Partnership The most powerful word in your election campaign was “change.” Change must make the world a better place, correct wrongs and right the twisted. As an organization, we too have undergone substantial reform in charting an enlightened future for the Muslim world. As Secretary General of the Organization of the Islamic Conference, I wish to assure you that we will be at your side to see that justice prevails and that the forces which are out to undo peace are defeated. At the OIC we are firmly committed to cooperating with you and your new administration to foster constructive dialogue and facilitate solutions to the intractable predicaments plaguing the Muslim world and beyond. In this regard, we are keen to build on the commendable initiative taken recently regarding the appointment of a U.S. Special Envoy to the OIC, and opening an office for him in the U.S. State Department. We are confident that this useful post will be endorsed and perhaps expanded under your leadership. We also look forward to working with the new Secretary of State Ms. Hillary Rodham Clinton, who is no stranger to the Muslim world. In the coming months, we hope to build on the existing channel of communication between the United States and the OIC and open new ones. Muslims today, around the world, believe that they have compelling strategic and moral reasons to cooperate and peacefully co-exist with the United States in particular, and with the West in general. Past episodes of short-lived misunderstandings should give way to a long future of peaceful cohabitation, making use of our shared civilizations and values to build a better future for all mankind. As you eloquently stated in your election-night acceptance speech in November, “our stories are singular but our destiny is shared.”

Dagangan Dalam Pelbagai Matawang

Assalamualaikum wrt wbrt.
Semenjak awal 2008 lagi, dagangan saham di Bursa Malaysia agak lembab dan tidak memberangsangkan. Tampaknya makin jelas selepas Pilihanraya Umum Ke-11 yang mengundang "Tsunami Politik" kepada susur galur dan gerak laku politik tanahair kita. Kehilangan majoriti 2/3 parti pemerintah (Barisan Nasional) di Parlimen memberikan satu kejutan psikologi seketika kepada pelabur individu dan institusi, luar dan dalam negeri, terutama 2,3 hari selepas tsunami tersebut.
Sesudah itu, seluruh dunia digelodak dengan krisis sub-prima di Amerika Syarikat yang seterusnya meledakkan kesan ekonominya ke serata pelusok dunia, termasuklah negara kita. Krisis ini telah menumbangkan beberapa bank terbesar Amerika, yang selama ini cukup gah mengaut keuntungan. Tidak kurang juga yang terpaksa berdepan dengan kerugian yang cukup besar dan sekaligus menidakkan peluang untuk terus maju ke depan.
Memandangkan Amerika adalah 'pembeli utama' produk dan perkhidmatan negara - negara di dunia, sesuatu yang terjadi di sana sudah tentu akan memberikan kesan langsung kepada nilai dagangan negara - negara terbabit. Kemerosotan nilai dagangan sesebuah negara akan memberikan kesan kepada ekonomi tempatan. Ini adalah gambaran tahap kebergantungan negara - negara dunia terhadap Amerika. Sekiranya, banyak negara dunia, terutamanya negara Islam meminimakan kebergantungan seperti ini, saya optimis impak yang ekonomi seperti ini dapat dielakkan dan ekonomi kita akan mempunyai daya tahan terhadap sebarang perubahan peringkat global.
Pasaran modal negara, iaitu Bursa Malaysia (dulunya dikenali Bursa Saham Kuala Lumpur) dianggap antara ukuran pencapaian ekonomi negara. Realitinya, ia turut mempunyai kebergantungan terhadap pelabur - pelabur institusi daripada luar negara terutamanya daripada Amerika.
Justeru, samada suka atau tidak, Bursa Malaysia perlu menampilkan produk dan perkhidmatan yang kompetitif sifatnya bagi mengekalkan dan menarik lebih ramai pelabur - pelabur daripada luar untuk terus komited dengan pasaran modal kita. Antara perubahan terbaru yang akan diperkenalkan ialah 'dagangan dalam pelbagai matawang'. Sekiranya mengikut praktis sekarang, semua dagangan yang berlaku di Bursa Malaysia adalah dalam Ringgit Malaysia (RM), pelabur tiada pilihan lain. Namun selepas ini, mereka bebas untuk memilih matawang tertentu ketika membuat dagangan di Bursa Malaysia. Pada saya, usaha ini akan sedikit sebanyak memberikan kesan positif kepada minat pelabur, terutamanya daripada luar negara yang seterusnya merancakkan prestasi pasaran kita. Walaubagaimanapun, situasi ini akan mendedahkan pasaran kita kepada manipulasi matawang peringkat antarabangsa, 'unless' dagangan dalam pelbagai matawang ini didominasikan oleh dinar emas. Untuk itu, peranan dan kesepakatan OIC mestilah terlebih dahulu ditonjolkan agar praktis dinar emas dapat direalisasikan. setidak - tidaknya sesama anggota OIC sendiri!

Sunday, January 18, 2009

US unemployment hits 16-year high - AlJazeera Net

The US unemployment rate has surged to its highest level in almost 16 years, according to a US government report.
A total of 2.6 million jobs were lost from the economy in 2008, the largest decline since 1945, the US Labour Department said on Friday.
The unemployment rate climbed to 7.2 per cent from 6.8 per cent in November, with 1.9 million jobs being lost in the last four months of last year.
The collapse of the US housing market and the resulting financial crisis have triggered what some say is the worst economic crisis since the Great Depression of the 1930s.
"This is a very dismal report. This paints a much worse picture in 2008 than we had thought," said Lindsey Piegza, a market analyst at FTN Financial in New York.
"This is one of most significant downward quarters for jobs in post World War history."
The number of unemployed rose to 11.1 million in December, the data showed.
The Labour Department also revised the number of job losses for the prior two months, with the October figure being changed to show a loss of 423,000 jobs from 320,000 and November a loss of 584,000 from 533,000.
The report, seen as perhaps the best indicator of economic momentum, "suggests that both the US economy and job market fell off a cliff" at the end of 2008, said Nariman Behravesh, the chief economist at IHS Global Insight, a financial research firm.
Behravesh said he expected "the jobs hemorrhage to continue through much of 2009" at a heavy pace and to ease if a large economic stimulus package can be enacted quickly.
Barack Obama, the US president-elect, warned on Thursday that the struggling US economy could be in recession for years unless politicians agree a massive economic stimulus plan.
Obama, who takes office on January 20, has pledged to change US economic policy, and is set to introduce a new stimulus plan containing tax cuts and public spending that could total almost $800bn.

OPEC's Profile - BBC News

The Organisation of Petroleum Exporting Countries (Opec) is an association of oil-producing nations set up in 1960 with the express purpose of influencing oil prices by controlling supply.
Things have changed a great deal for the cartel in recent years. In 2000, it adopted a price band of between $22 and $28 a barrel, levels a world away from current prices.
If the price went below $22 a barrel, production quotas would be cut. If it went above $28 a barrel, production would be raised.
Opec abandoned the price band in 2005 and now has no official price target.
When its members meet, they try to co-ordinate future production with their predictions for demand.
While there have been increases in production recently, the price of oil has continued to soar.
Opec's official position is that there is plenty of supply in the market. It says rising prices are the fault of investors in the financial sector, who are buying oil contracts in order to sell them on without ever planning to take delivery.
Clearly there are limits to the amount production can be raised, and Opec also sees dangers in increasing supply further.
OPEC MEMBERS
Iran
Iraq
Kuwait
Saudi Arabia
Venezuela
Qatar
Indonesia
Libya
United Arab Emirates
Algeria
Nigeria
Ecuador
Angola
"Producers fear that the financial sector will decide that there is over-supply in the market and move into other investments," says Manouchehr Takin from the Centre for Global Energy Studies.
"If there is a sudden change in sentiment like that, then the price could collapse."
That problem is exacerbated by the time delays in the system.
If producers in the Gulf, for example, decide to increase production, it will be about three months before any extra oil reaches the market.
If the announcement of extra production caused a big fall in prices, then the extra oil actually hitting the market three months later would exacerbate the problem.
And the members of Opec have a great deal at stake.
Uniquely vulnerable
Many of the oil-rich states are rich in very little else.
Crude oil is their only export, making them uniquely vulnerable to world oil prices.
When prices fell to $10 a barrel in 1998, their economies were hit hard.
"In the US, Opec is viewed as a cartel and therefore something to be smashed, which is not a helpful way of thinking about it," says Tony Scanlan of the British Institute of Energy Economics. "The one thing the Opec countries all have in common is their absolute reliance on one product - oil."
OPEC HISTORY
1960 - founded by Iran, Iraq, Kuwait, Saudi Arabia and Venezuela
1965 - Moves from Switzerland to new headquarters in Vienna, Austria
1973 - Opec embargo causes oil price shock
1990 - Iraq's anger at Kuwaiti over-production sparks Gulf War
1998 - World oil price drops to $10 a barrel
2000 -Opec introduces $22-$28 a barrel price band
2005- Price band abandoned
2008- Indonesia decides to leave Opec
According to Mr Scanlan, the Opec countries cannot afford to treat oil "as just another commodity".
"When the price falls, it creates real pain. They have to feed and give welfare to their people, the same as Western countries," he says.
On the other hand, of course, when Opec members decided to stop supplying oil to countries they said were supporting Israel in the Yom Kippur War of 1973, a great deal of damage was done to the economies of the targeted countries.
More recently, Opec has improved its reputation, with attempts made to provide some stability to the oil market.
But since the 1970s, Opec's power has waned, with its control over oil prices being questioned.
There have been continuing disputes about whether member countries are actually sticking to their agreed quotas.
Also, strategies favoured by countries such as Kuwait and Saudi Arabia, which have enormous oil reserves and relatively small populations, are often at odds with those of countries such as Iran and Nigeria, that have bigger populations and few other exports.
Indonesia has announced that it will leave Opec when its membership expires later this year.
The official reason is that it is no longer a net exporter of oil. But the cartel's only South East Asian member is also understood to have been upset that there have not been greater increases of production to try to bring prices down from their record levels.
Another factor weakening the cartel is that as oil prices have risen, reserves that were not previously worth tapping in non-Opec countries have now become viable and Russia has become a particularly significant supplier.

Oil demand to fall again in 2009 - BBC News

Global oil demand is due to fall for the second year in succession in 2009, the first consecutive annual declines in 26 years, a report has predicted.
Demand will decline this year by an average 940,000 barrels per day to 85.3 million, a 0.6% fall from 2008, said the International Energy Agency (IEA).
The IEA, which represents the main oil consuming nations, said the expected fall was due to the global slowdown.
It said the world economy will now grow 1.2% in 2009, half its past estimate.
The IEA had previously predicted that global oil consumption would recover slightly this year, after 2008's 0.3% fall, led by demand in the developing world.
It now warns that demand will also cool, particularly in China, where the rate of Chinese economic growth will slow to 6.5%, its weakest level in eight years.
The IEA report comes a month after oil producers' cartel Opec announced a record cut in output, as it aimed to shore up prices that have fallen sharply since record highs last summer.
"Global oil demand is reducing at an alarming rate," said Rob Laughlin, senior oil analyst at MF Global in London.
"This latest report from the IEA is another warning shot across the bows to OPEC that supply is still outpacing demand and the situation is getting worse seemingly day by day."
US light crude was trading down 30 cents to $35.10 a barrel on Friday morning. Last July it hit a record $147.
Brent crude was up seven cents to $47.75.

Citigroup to split as losses grow - BBC News

Struggling US banking giant Citigroup has announced plans to split the firm in two, as it reported a quarterly loss of $8.29bn (£5.6bn).
It said it would realign into two new firms, Citicorp and Citi Holdings.
Citicorp will handle the company's traditional banking work, while Citi Holdings will take on the firm's riskiest investment assets.
Last autumn, Citigroup had to be rescued by the US government in a bail-out deal totalling $45bn.
The government also agreed to guarantee up to $306bn (£205bn) of risky loans and securities on Citigroup's books.
'Ongoing efforts'
"Given the economic and market environment, we have decided to accelerate the implementation of our strategy to focus on our core businesses," said Citigroup chief executive Vikram Pandit. "This will help in our ongoing efforts to reduce our balance sheet and simplify our organisation. "We are setting out a clear roadmap to restore profitability." Citigroup's net loss for the last three months of 2008 works out at $1.72 per share, worse than analyst expectations of $1.31.
Its quarterly revenues were down 13% to $5.6bn, which Citigroup said reflected "the impact of a difficult economic environment and weak capital markets".
"I think people knew it was going to be bad, but I'm surprised it's this bad," said Matt McCormick, portfolio manager at Bahl & Gaynor Investment Counsel in Cincinnati.
Analysts say the split essentially puts Citigroup's solid and profitable consumer banking interests in the hands of the new Citicorp, while the bad investment debts that forced it to seek government help go into Citi Holdings.
This will enable Citicorp to return to profitability much quicker than would have been possible for Citigroup as a single firm.
Citicorp - to have responsibility for universal banking operations
Citi Holdings - to take on the firm's brokerage and investment interests, and a special pool of loss-making assets
Meanwhile, the bosses at Citi Holdings will have the arduous task of sorting through the mass of bad debt, picking out what can be salvaged.
Citigroup said it was now looking for a "strong manager" to head Citi Holdings.
Redundancies
For 2008 as a whole, the bank made a net loss of $18.72bn.
It blamed the losses on having to write-off bad debt and the cost of making redundancies.

Siapa Yahudi?

Assalamualaikum wrt wbrt...saya tertarik kepada satu artikel yang dipaparkan dalam Harian Metro berhubung pengkisahan susur galur sejarah Yahudi. Barangkali ianya bermanafaat sebagai rujukan dan iktibar buat kita semua. Untuk itu, saya 'post'kan di Gerbang Tok Canang.
Semoga segala usaha kita akan terus dipermudahkan oleh Allah S.W.T dalam apa jua keadaan.
"KISAH mengenai Bani Israel jelas dinyatakan di dalam al-Quran melalui pelbagai ayat dan surah. Banyak teks yang menerangkan perihal mereka, terutama membabitkan ajaran diperjuangkan nabi dan rasul di kalangan mereka. "Wahai Bani Israel! Kenangkanlah nikmat-nikmat-Ku yang Aku telah kurniakan kepada kamu, dan (ingatlah) bahawasanya Aku telah melebihkan (nenek moyang) kamu (yang taat dahulu) atas orang (yang ada pada zamannya). (al-Baqarah:47)
Dalam kamus Inggeris orang Yahudi atau Israel dikenali sebagai Jew, dari istilah Perancis giu. Jew asalnya istilah Hebrew, merujuk kepada orang Yahudi, etnik dari Israel atau Hebrew (ahli kaum Semit Arab dan Yahudi). Bahasa Latin ringkasya bermaksud Judaean, dari perkataan Judah, iaitu nama kerajaan Judah dan satu suku kaum Israel.Jerman memanggilnya Jude, Juif (Perancis), Jode (Denmark) dan Judio (Sepanyol). Mengikut sejarah, Yahudi yang difahami merujuk dari zaman dahulu kala, malah mengikut adat mengembalikan kepada zaman millennium kedua Sebelum Masihi, dari Nabi Ibrahim, Nabi Ishak dan Yaakub a.s. Nabi Yaakub, putera kepada Nabi Ishak, yang dilahirkan di Kan'an (bahasa Hebrew, nama lama bagi Palestin), dinasabkan dengan keturunan Bani Israel dan baginda dinamakan juga Israel.Isra' membawa erti hamba, kesucian, manusia, manakala 'el' bererti Allah. Perkataan Israel merujuk kepada hamba kesucian Allah.
"Segala jenis makanan dulu halal bagi Bani Israel, kecuali makanan yang diharamkan oleh Israel (Nabi Yaakub) kepada dirinya sendiri sebelum diturunkan Kitab Taurat..." (Ali Imran: 93)Begitupun, dalam pemahaman moden, Yahudi merujuk kepada tiga kumpulan; orang yang dilahirkan dalam keluarga Yahudi sama ada mengikuti atau tidak agama itu; mereka yang mempunyai keturunan; dan tiada keturunan Yahudi tetapi memeluk agama itu.
Fakta penyelidikan seorang sarjana Yahudi, Arthur Koestler, menunjukkan lebih daripada 80 peratus Yahudi hari ini langsung tidak mempunyai kaitan sejarah dengan bumi Palestin.Majoriti Yahudi sekarang berketurunan Yahudi Khazar iaitu puak Tartar-Turki kuno, di utara Kaukaz (kawasan bekas Soviet) yang asalnya mengamalkan kepercayaan Shamanisme. Cuma sekitar abad kesembilan menjadikan Judai (Yahudi) sebagai agama.Kemudian Khazar dianggap sebagai satu daripada empayar kegemilangan Yahudi manakala penduduk Khazar dipercayai menjadi antara moyang bangsa Yahudi moden ketika ini.Pendeta Benedictine, Christian dari Stavelot dalam bukunya yang ditulis pada abad kesembilan, "Expositio in Matthaeum Evangelistam' merujuk Khazar sebagai bangsa nomad yang berasal daripada keturunan Yakjuj dan Makjuj.
Seorang pengembara Arab, Ibnu Fadlan dalam catatan perjalanannya ketika mengadakan misi diplomatik untuk menghadap orang suruhan Raja Khazar menyatakan beliau percaya Yakjuj dan Makjuj adalah moyang kepada Khazar.Berbanding bangsa Palestin, dikenali juga sebagai bangsa Kan'an yang diperakui mendiami tanah itu dari awal sejak sekian lama sebelum orang Israel mendatangi lokasi terbabit.
Orang Yahudi moden berusaha menubuhkan Tanah Israel (Land of Israel), khususnya mereka berhaluan utama untuk dikongsi semua golongan terbabit.Istilah Tanah Israel bukannya negara Israel, iaitu sebuah negara geopolitik moden yang lebih kecil, tetapi ia dikatakan wilayah menurut Injil Hebrew dijanjikan Tuhan kepada pengikut Ibrahim melalui puteranya Isa dan orang Israel, pengikut Yaakub.Negara moden Israel hari ini terbentuk pada 14 Mei 1948. Peringkat awal pembentukannya menyaksikan perpindahan besar-besaran, termasuk saki baki Holocaust (pemusnahan oleh Nazi Jerman, 1941-1945 membabitkan korban enam juta Yahudi).Kerajaan Israel dikenali juga sebagai rejim Zionis, iaitu pergerakan politik antarabangsa yang menyokong tanah air orang Yahudi di Land of Israel.
Pergerakan rasminya diasaskan seorang wartawan Austria, Theodor Herzl pada akhir kurun ke-19. Menurut Agensi Yahudi, pada 2007 ada 13.2 juta Yahudi seluruh dunia, dengan 5.3 juta tinggal di Israel, 5.3 juta di Amerika Syarikat dan bakinya bertaburan di pelbagai negara, mewakili 0.2 peratus populasi semasa dunia. Yahudi terkenal sebagai suatu bangsa yang mengingkari perintah Tuhan, golongan yang melampau dalam banyak aspek, keras kepala dan taksub. Teks al-Quran dan lipatan sejarah membuktikan kenyataan itu.Sebagai contoh, ketika pemergian Nabi Musa a.s selama 40 hari ke Thur Sina, sesetengah mereka menyembah patung anak lembu. Walaupun dinasihati, mereka tidak mempedulikannya.
Kehidupan orang Yahudi terbahagi kepada beberapa zaman, dengan yang pertama berakhir apabila rumah ibadat pertama dimusnahkan orang Babylon. Rumah ibadat itu dibangunkan Nabi Sulaiman.Mereka ditakluki pelbagai kuasa besar, seperti orang Assyrians (dari bahagian atas Sungai Tigris di Iraq), Babylon, Parsi, Empayar Roman dan Islam. Cuma di bawah kekuasaan Islam mereka dilayan dengan adil.Di wilayah Iberia misalnya, pemerintahan Muslim memberi kebebasan kepada Yahudi memajukan diri dalam matematik, astronomi, falsafah, kimia dan filologi, sehingga zaman itu sering dirujuk sebagai zaman emas Yahudi.
Pada masa awal Islam, Leon Poliakov menulis, orang Yahudi mendapat banyak keistimewaan dan masyarakat mereka bertambah maju. Dalam tempoh penaklukan pelbagai kuasa besar, mereka acap kali diusir, malah dijual dalam pengabdian pada masa Empayar Roman. Pada kurun kedua Maharaja Roman Hadrian membina semula Jerusalem yang hancur sebagai kota orang jahiliah dan dijadikan tempat upacara agama orang Yahudi. Marah dengan penghinaan itu, mereka memberontak. Hadrian bertindak balas, memadamkan pemberontakan dengan membunuh lebih setengah juta Yahudi. Kemudian pada zaman Roman Legions, orang Yahudi tidak dibenarkan memasuki kota Jerusalem (dikenali Muslim sebagai al-Quds atau Baitulmaqdis) dan kebanyakan ibadat mereka dilarang.
Pada tahun 212, semua orang Yahudi dijadikan rakyat Roman. Pada akhir kurun empayar Rom, orang Yahudi dan Kristian mengamalkan tolak ansur, tetapi arah tuju yang bertentangan.Orang Yahudi pernah bersekutu dengan orang Parsi yang menceroboh Palestin pada 614, tetapi apabila perintah Kristian diasaskan semula akhirnya mereka disembelih dan dilupuskan dari Jerusalem.Ternyata mereka tidak pernah belajar daripada penaklukan, penghinaan dan pemusnahan dialami sepanjang sejarah, akibat suka membuat onar dan bersengketa.Hari ini mereka bersengketa pula dengan orang Islam, terutama rakyat Palestin"

Thursday, January 15, 2009

Yahudi Mengungguli Dunia

Sudah tercanang sejak berdekad lalu orang Yahudi mengungguli dunia dalam pelbagai bidang berbanding umat Islam. Sedangkan Allah S.W.T mengiktiraf umat Islam sebagai umat terbaik sebagaimana yang termaktub dalam Al-Qur'an. Justeru, saya mengalu-alu sebarang komen dan maklum balas daripada anda semua bagi menyuburkan lagi diskusi ilmu sesama kita. (Sila klik pada post a comment). Wassalam

Tuesday, January 13, 2009

Cakap Tak Serupa Bikin, Bikin Tapi Tak Cakap

Assalamualaikum wrt wbrt dan salam sejahtera pada sahabat - sahabat sekalian...
Rasanya, dah dua tiga hari tak berkesempatan untuk kemaskini 'contents' Gerbang Tok Canang atas faktor kesuntukan masa yang tak dapat dielakkan.
Life kat KL tak dapat lari daripada 'perangkap' kekecamukan jalan raya, pagi petang siang malam sama saja...terkadang timbul juga rasa bosan dan sedikit sebanyak tekanan. Tapi, bila memikirkan itu antara mehnah gerak laku hidup yang perlu dihadapi dalam usaha melengkapkan amanah kekhalifahan Allah S.W.T di muka bumi ini, perasaan sedemikian sedikit demi sedikit mulai reda. Semangat dan motivasi mulai terbit dan kembali mengukuh dalam jiwa nurani yang seterusnya menjadi cerminan perilaku anggota tubuh badan kita...Bercakap pasal perilaku, kita seringkali terlepas pandang terhadap situasi 'cakap tak serupa bikin, bikin tapi tapi tak cakap'. Sekiranya kita amati dan halusi dalam gerak laku kehidupan kita sendiri dan juga masyarakat sekeliling, situasi sedemikian dianggap satu permainan biasa yang bersandarkan kepada dua perkara, iaitu atas nama 'nak jaga hati' dan perasaan hasad dengki (phd) dalam diri. Saya sekadar mengambil contoh berikut (betulkan saya kalau silap)... katakan kita ada 'date' dengan seseorang, tak kiralah apa-apa urusan sekalipun. Dan ketika itu, kita sudah agak lambat daripada masa yang dijanjikan. Barangkali ada perkara - perkara yang memang tak dapat nak dielakkan (yang sengajapun ada). Apabila 'rakan date' kita itu call sekadar untuk mengesahkan di mana kita berada, banyak di antara kita akan menggunakan jawapan 'on the way', sedangkan baru nak beredar daripada rumah atau pejabat. Tapi atas dasar 'nak jaga hati', secara tidak sengaja kita terjebak dengan cakap tak serupa bikin! Dan ianya situasi yang paling 'simple dan common' berlaku dalam gerak laku kehidupan seharian. Dalam setengan keadaan lain, ada juga dikalangan kita yang terpakuk dengan istilah 'bikin tapi tak cakap'. Mungkin atas dasar tidak mahu berkongsi kejayaan dengan orang lain ataupun juga secara sengaja untuk mewujudkan komplot tertentu dengan niat yang tidak baik terhadap seseorang.
Apa yang jelas, kedua - duanya akan menimbulkan kesan yang tidak baik kepada gerak laku hubungan sesama kita, sungguhpun kita sedaya mungkin cuba untuk melindungi apa yang kita cakap tapi tak serupa bikin ataupun tak cakap apa yang kita bikin. Namun begitu, ada juga keadaan di mana kita tak perlu cakap apa yang kita bikin, seperti dalam hal sedekah dan amal jariah, termasuklah juga amalan - amalan kebaikan lain. Semolek - moleknya, hanya kita dengan Allah S.W.T saja yang tahu akan gerak laku tersebut. Tak perlulah promosi, replika yang besar - besar dan hebahan yang meluas apabila kita nak bersedekah, nak beramal jariah dan sebagainya. Tak ke mana sedekah dan amal jariah kita nanti. Sekadar dapat nama dan pujian jelah. Paling kencangpun dapatlah 'title' tertentu... namun 'title' Akhirat belum tentu lagi! Wassalam...

Sunday, January 11, 2009

Bukti Kezaliman Israel

Inilah antara bukti kezaliman Israel terhadap saudara - saudara kita di Palestin sana. Dan inilah juga, harga yang perlu mereka bayar bagi mempertahankan kedaulatan tanah air yang sudah sejak kian lama diceroboh dan dijajah oleh bangsa Yahudi laknatullah.


























Saturday, January 10, 2009

Kos Mega Projek Di Malaysia

Berdasarkan maklumat yang saya perolehi hasil menelaah 'The Report Malaysia 2007' yang diterbitkan oleh Oxford Business Group baru - baru ini, terdapat beberapa 'angka' penting yang barangkali dapat dijadikan rujukan bersama... iaitu berhubung kos pembinaan beberapa mega projek di negara kita seperti :
1. Pusat Pentadbiran Putrajaya : RM 20 bil
2. Kuala Lumpur International Airport : RM 9 bil
3. Petronas Twin Tower : RM 1.8 bil
4. Putrajaya International Convention Center : RM 500 mil
Perlaksanaan projek - projek terbabit sememangnya tidak memberikan kesan secara langsung kepada rakyat. Secara umumnya rakyat akan menerima tempiasnya secara tidak langsung, terutamanya di negeri - negeri atau kawasan terlaksananya projek tersebut seperti pertambahan peluang - peluang pekerjaan, penambahbaikan prasana dan kemudahan asas, percambahan peluang - peluang perniagaan lain, meningkatkan nilai hartanah dan sebagainya . Namun... tempiasnya dilihat masih tidak begitu menyelerak dan tidak membawa kesan positif secara menyeluruh kepada rakyat, khususnya kepada 'pakcik-makcik' yang berada di ceruk kampung sana yang rata - rata masih berdepan dengan jurang pendapatan cukup besar. Ini timbul daripada ketidak telusan ketika dan semasa perlaksanaan projek terbabit. Boleh dikatakan, banyak kebocoran dan ketirisan yang berlaku dalam aliran perlaksanaan projek tertentu, terutamanya dari segi penganugerahan tender bukan kepada mereka yang benar - benar layak dan berkemampuan.
Perlaksanaan projek - projek mega sebenarnya antara strategi suntikan ekonomi agar ekonomi negara mampu berkembang pada kadar yang lebih selesa dan seterusnya menyelerakkan rasa kemakmuran ekonomi kepada rakyat. Namun, atas alasan ketidak telusan dan kebocoran sebagaimana yang telah saya sebutkan tadi telah merencatkan perlaksanaan strategi terbabit yang pada dasarnya untuk kebaikan rakyat, bukannya beberapa kelompok tertentu! Yang kaya bukan untuk terus kaya, begitu juga yang miskin bukan untuk terus miskin. Tolong - menolong dengan penuh ikhlas dalam gerak laku ekonomi adalah budaya yang perlu diamalkan, bukannya membudayakan sikap mementingkan diri sendiri. Wassalam

Thursday, January 8, 2009

Pakat - Pakat Boikot Produk US & Israel

Assalamualaikum wrt wbrt kepada semua pengunjung Gerbang Tok Canang. Harapan saya...apa yang anda semua lakukan pada hari ini, lebih baik dari semalam...

Hari ini merupakan hari jumaat ke-2 bagi tahun 2009 dan sehingga ke saat ini kita masih dihantui dengan kezaliman rejim zionis laknatullah... terhadap saudara - saudara kita di Palestin sana. Serangan demi serangan masih berlaku, sungguhpun menerima tekanan cukup hebat daripada kebanyakan negara di dunia, termasuklah negara kita Malaysia. Pada masa yang sama, pelbagai pihak tampil menghulurkan bantuan untuk meringgankan bebanan dan kesusahan yang dihadapi mereka. Semoga Allah sentiasa melindungi dan memberikan kekuatan kepada mereka semua. Insya-Allah...

Selepas solat jumaat pada hari ini...boleh dikatakan hampir kebanyakan masjid di seluruh negara mengadakan solat hajat untuk rakyat Palestin agar keamanan dapat dipulihkan semula dan rejim zionis berundur dari bumi Palestin seberapa segera. Seruan sedemikian juga bergegar di seluruh dunia. Terbaru negara China mendesak Israel agar menghentikan segera serangan terhadap rakyat Palestin. Namun, US tetap berdiam diri tanpa menyatakan pendirian tegas. Ini amat berlainan sekali ketika krisis Iraq-Kuwait dan Afghanistan tidak lama dulu. Memang nampak sikap 'double standard' mereka dalam hal ini. Sehingga kini, bakal Presiden US Obama Barack yang akan mengangkat sumpah 22hb Jan ini turut tidak menyatakan pendirian yang jelas atas alasan tidak mahu campur pentadbiran Bush!

Seruan beberapa pertubuhan - pertubuhan bukan kerajaan agar kita semua memboikot produk - produk US dan Israel adalah satu langkah yang bersifat jangka panjang dan amat memerlukan keprihatinan dan pengorbanan kita semua. Saya amat bersetuju dengan apa yang diperkatakan oleh Dato' Dr. Maamor Osman, Setiausaha Agung, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), bahawa tindakan memboikot ini bukan sahaja bertujuan untuk memberi tekanan kepada US dan Israel, malah ia juga secara jangka panjangnya mengurangkan kebergantungan ekonomi kita kepada US khususnya...dengan kita beralih kepada produk - produk yang dikeluarkan oleh 'orang kita' sendiri. Purchasing power atau kuasa beli 'orang kita' bukannya tidak 'kuat', cuma tidak ada kesepakatan yang jelas dan kuat. Rasanya... kalau kita benar - benar sepakat, akan 'gulung tikarlah' banyak syarikat Yahudi khususnya di Malaysia.
Namun... satu persoalan yang barangkali dapat kita sama - sama fikirkan... bersediakah orang kita, khususnya mereka yang mencari rezeki yakni bekerja di syarikat - syarikat terbabit untuk berdepan dengan risiko kehilangan pekerjaan? Rasanya amat sukar untuk mencari jawapannya... Dan ini, antara perkara jangka pendek yang perlu juga kita fikirkan agar rakan - rakan kita yang selama ini mencari rezeki dengan syarikat Yahudi terbabit dapat meneruskan kehidupan seperti biasa tanpa menimbulkan masalah kewangan yang berat kepada mereka dan keluarga.

Mengikut beberapa sumber, antara produk - produk US dan Israel yang patut kita boikot adalah seperti berikut :

"AOL, Time, WarnerApax Partners & Co Ltd, Coca-Cola,Danone, Delta, Galil,Disney,Estée Lauder,IBM, Johnson & Johnson, Kimberly-Clark, Lewis Trust Group Ltd, L'Oreal, Marks & Spencer, Nestle, News Corporation, Nokia, Revlon, Sara Lee, Selfridges The Limited ,IncHome Depot, Intel, Starbucks, Timberland, McDonald's dan Arsenal FC"

Satu perkara lagi...berdasarkan data yang telah dikeluarkan pada tahun 2008, sebahagian besar daripada 10 syarikat terkaya dunia adalah dimiliki oleh US. Dan syarikat - syarikat terbabit adalah seperti yang disenaraikan:

1.Citigroup (US)
2.General Electric (US)
3.American Intl Group (US)
4.ExxonMobil (US)
5.BP (Britain)
6.Banc of America (US)
7.HSBC Group (Britain)
8.Toyota Motor (Jepun)
9.Fannie Mae (US)
10.Wal-Mart Stores (US)

Kadang - kadang bila bicara isu seperti ini, timbul juga rasa serba salah... kerana memang ada rakan - rakan kita termasuklah beberapa orang rakan saya sendiri yang sedang berkhidmat di beberapa syarikat terbabait. Dan sehingga kini... saya masih belum mendapat maklum balas secara langsung daripada mereka.

Biar apapun tindakan kita, pastinya wujud implikasi yang menuntut semangat pengorbanan kita bersama dan tolong - menolong antara satu sama lain. Semoga saudara - saudara kita di Palestin sana akan semakin kuat semangat jihad mereka untuk menentang zionis Yahudi laknatullah!

Wednesday, January 7, 2009

Seminar Baldatun Toyyibah : Model Andalusia

ANJURAN : PERSATUAN ULAMA' MALAYSIA CAWANGAN SELANGOR DENGAN
KERJASAMA MASJID NEGERI SHAH ALAM
TARIKH : 24/1/2009 (Sabtu)
MASA : 8.00 PAGI HINGGA 1.00 PETANG
TEMPAT : DEWAN BESAR MASJID NEGERI SHAH ALAM
BAYARAN : RM 10
Tempat adalah terhad. Untuk tempahan sila hubungi sekretariat: -
Pejabat PUM: 03-79554300
Ust Firdaus Subhi: 0126137541
En Khairunnizam: 012-2911335
En Azmi: 01903842920

KERTAS KERJA
1) Kertas kerja 1: Selangor Maju : Kenapa Andalusia ?
Ust Zamri bin Shapik Pengerusi Persatuan Ulama' Malaysia Cawangan Selangor
2) Kertas Kerja 2 : Sejarah Perkembangan dan Kejatuhan Kerajaan Islam di Andalusia :

Teladan dan Sempadan untuk Selangor Maju menurut Perspektif Islam.
Dr Mohd Roslan bin Mohd Nor Pensyarah APIUM
3) Kertas Kerja 3: Perkembangan Fiqh dan Usul di Andalusia dalam Kerangka Pembinaan Negara Maju
Dr Hasnan bin KasanPensyarah UKM
4) Kertas Kerja 4: Elemen Ketamadunan Andalusia : Faktor Kejayaan Dalam Pembinaan Negara Maju
Dr.Khalif Muammar bin Abd.Haris Akademi Kajian Ketamadunan
5) Kertas Kerja 5: Hak, Peranan dan Kewarganegaraan Bukan Islam di Bawah Kerajaan Islam Andalus ;

Satu Sorotan Persamaan dan Perbezaan Dengan Selangor Maju
Dr.Ahmad Zaki bin IbrahimPensyarah tamadun Islam, UM


Bersama - sama kita mengidupkan budaya ilmu - Tok Canang

Tuesday, January 6, 2009

Sime Darby Batal Ambil Alih IJN

Tok Canang mengalu - alukan pembatalan cadangan pengambilihan Institut Jantung Negara (IJN) oleh konglomerat Sime Darby Berhad. Ianya dianggap satu pengorbanan sosial yang harus dicontohi oleh badan - badan korporat lain, bukan hanya meletakkan keuntungan sebagai hadaf utama tanpa adanya kepedulian sosial.
Bagi Tok Canang, perkara - perkara yang bersabit dengan keperluan asas rakyat seperti perumahan, pendidikan dan kesihatan tidak harus sewenang - wenangnya dilepaskan kepada pihak swasta atas alasan meningkatkan kualiti perkhidmatan. Dalam hal ini, kebajikan rakyat adalah menjadi keutamaan semua pihak dalam apa jua keadaan, samada pihak swasta mahupun kerajaan.
Begitu juga dalam isu konsesi tol yang sudah begitu lama dibangkitkan atas anggapan membebankan rakyat dan hanya memperkaya pemilik - pemilik konsesi terbabit. Dan... ini jelas terbukti dengan ketelusan pihak kerajaan untuk mendedahkan intipati perjanjian konsesi tol beberapa tol utama di seluruh negara.
Justeru, pihak kerajaan dan swasta disaran agar lebih bersifat 'win-win' dalam setiap keputusan dan perlaksanaan sebarang projek yang melibatkan kepentingan rakyat. Lebih - lebih lagi, antara sumber kewangan terbesar kerajaan adalah daripada rakyat sendiri melalui cukai pendapatan yang dibayar saban tahun. Sewajarnya, hasil daripada kutipan cukai tersebut dimanafatkan kepada rakyat, bukannya dengan 'melonggokkannya' kepada segelintir pihak - pihak tertentu sahaja!

Saturday, January 3, 2009

The Concept of Marginal Thinking

Life is about decision...One concept that you have to get used it is thinking marginally. This what are economists always put in practice. Marginal analysis is the application of marginal thinking to a particular problem. This sort of marginal thinking allows you to make choices that will maximize the value of any resource you have, including your time.
Let's take a look on this example...Waiting in line at JPJ or Post Office to renew your driver's license. Does it matter how long you have waited in line? That's a sunk cost. What is actually the sunk costs? The sunk costs are those that are affected by the decision at hand. You... of course ... can not change the fact that you have already waited in line, just say, for almost one hour. The only thing that you can do is wheter you wait in line any longer or leave, only come back another day. Your decision to leave or to stay should be based on your prediction of how many more times it will take before you reach your turn compared to the cost in time and effort of returning back to the JPJ or Post Office and waiting in line again. If you new for certain, for example, that a particular time when you could come back you would have to wait five minutes rather than you continued waited in line for another half an hour, then should leave!

On Doing Things Almost Well

Let's think about this...perhaps you have been told by well-meaning friends or relatives that you should strive for perfection. There is a common proverb saying that ; If something is worth doing, it is worth doing well'. Now what exactly can that mean with respect to your life? Does it mean every time you undertake any task you should continue doing that task until you are certain you have reached your version of perfection, or at least until your are certain you can do no better? I don't think so...
Trust me... every one of us is faced with constraints even in a single piece! Indeed, life is one big hassle with the constraints that face each one of us. I think... the most major constraint in our life is about time. Everyone faces a scarcity of time each and every time. Thus, every action on our part and parcel of life involves an opportunity cost which require us to make a very wise decision. That was what our Holy Qu'ran and Prophet Muhammad S.A.W said very long time ago!
The quest for perfection involves use of our time and hence is costly to us - What I mean here, we need to give up other valuable alternatives to achieve it! You can't physically be in two places at the same time. That's the real life...

Friday, January 2, 2009

Buku 1430H & 2009

Assalamualaikum wrt wbrt kepada pengunjung Gerbang Tok Canang. Rasanya masih belum terlambat untuk 'wish' Salam Maal Hijrah 1430H dan Selamat Tahun Baru 2009. Moga - moga apa yang kita tinggalkan pada tahun 2008 akan menjadi sempadan dan tauladan buat kita semua. Apa yang pasti, harapan kita semua agar 2009 ini akan membawa sinar baru dalam catatan buku kehidupan kita. Biar apapun kesedihan yang kita tinggalkan... kehidupan tetap diteruskan!
Sudah agak lama saya tidak mencoretkan sesuatu dalam blog ini ekoran kesibukan yang tak dapat dielakkan. Begitulah adatnya bila kerja makan gaji...kenalah 'devote' komitmen sepenuhnya, apatah lagi kalau bekerja dalam lingkungan majoriti kelompok - kelompok bukan Islam. Pada saya, realiti semasa jelas menunjukkan secara umumnya 'private sector' boleh dikatakan dunia kecemerlangan mereka. Sebahagian besar 'senior positions' dalam syarikat - syarikat besar dan ternama hari ini (tidak termasuk GLCs, SLCs & ULCs)* juga diisi dari kalangan mereka. Orang - orang kita hanya sekadar mengisi jawatan peringkat pertengahan dan bawahan! Namun, kita tidak harus prejudis dalam hal ini... memang pada mereka ada beberapa kekuatan (bukan secara fitrah, tetapi dibentuk) yang tidak kita miliki, antaranya ketekunan dan kesungguhan. Berdasarkan kepada pengalaman dan pengamatan saya ketika pernah bertugas dibeberapa buah institusi yang majoritinya bukan 'orang kita', satu sikap dan persepsi yang kurang baik terbina terhadap kita. 'Orang kita' dilihat tidak begitu tekun bekerja dan kerap kali tidak menghormati masa. Tetapi... bila tiba 'time' bonus dan 'increment' 'orang kita' lah yang paling awal muncul dengan pelbagai komplen... kenapa sikit sangat? Kenapa 'increment' RM 30 sahaja? Dan macam - macam lagi... Namun, pernah tak kita terfikir? Satu hari berapa jam kita 'pusing line'? Dalam sebulan berapa kali kita habiskan duit untuk bayar kepada doktor untuk dapatkan mc? Mereka melihat dan menilai kita...
Pernah satu hari beberapa bulan yang lalu, seorang 'rakan bukan Islam' di office secara spontan menayakan saya berkenaan berapa lama masa yang diperlukan bagi seseorang untuk 'completekan' sembahyang zuhor dan asar. Saya kata, 'paling lamapun 20 minit, campur turun naik lift'. Justeru, dia mempersoalkan kenapa ada staf yang sampai 1 jam pergi sembahyang? Kalau dibuat perkiraan... zuhor 1 jam dan asar 1 jam, maknaya dah 2 jam 1 hari. Kalau dalam seminggu? Bukankah 10 jam (bagi mereka yang bekerja 5 hari seminggu)? Kalau sebulan? Bukankah 40 jam? Bukankah situasi seperti ini akan menimbulkan persepsi yang kurang baik kepada kita dan agama? Bukankah sembahyang itu antara kunci kecemerlangan? Dan, bagaimana pula dengan status rezeki kita? Renung - renungkan lah? Fikir - fikirkanlah sempena tahun baru ini!
Hari permulaan tahun 2009 ini, banyak masa dihabiskan di rumah bersama keluarga dan menelaah beberapa buku kegemaran yang sudah agak lama ditinggalkan. Dalam pada itu juga, saya dapat menyiapkan beberapa draf artikel yang bersangkut paut tentang krisis ekonomi semasa dari beberapa perspektif.
Pada sebelah petang, saya berkesempatan menjengah ke UIAM Gombak untuk memenuhi undangan adik - adik PPIK (Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan) untuk bersama - sama dalam program mahabah mereka. Cukup lama tidak menghadiri program - program sebegini. Masih segar ingatan ketika berada di UIAM dulu... Taman Ilmu & Budi... yang telah banyak membawa makna dan pengertian yang besar dalam kehidupan saya pada hari ini! Yang paling menyentuh perasaan saya ketika sama - sama menyempurnakan solat maghrib secara berjemaah di Masjid Sultan Ahmad Shah (Masjid UIAM). Suasananya cukup harmoni, cukup tenang... Jemaah pun agak ramai. Saya amat bersyukur dan rasa bertuah kerana pernah menjadi salah seorang warga UIAM!
Biar apapun, saya percaya semua orang mempunyai harapan dan perancangan untuk menggondol kejayaan yang lebih besar pada tahun 2009 ini. Diharap pendakian kita pada tahun ini akan lebih baik dari sebelumnya dan mampu meraih kejayaan yang lebih besar dan bermakna buat diri, keluarga, masyarakat, agama dan negara! Allahu Akbar!!!
* GLCs : Government Link Companies
STCs : State Link Companies
ULCs : UMNO Link Companies