? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Saturday, February 7, 2009

Tenang Ketika Gawat

Saya cukup tertarik dgn satu email yg diterima petang semalam yang bertajuk "Tenang Ketika Gawat". Penulis asal email tersebut tidak dinyatakan.

Kegawatan ekonomi yg kita hadapi pada hari ini adalah 'pusingan semulajadi' yg perlu kita tempuhi dgn tenang dan sabar. Kehidupan dunia sudah dicaturkan ibarat seperti pusingan roda. Ada ketika kita di puncak. Dan ada ketika kita berada di bawah. Ketika kita di puncak hendaklah sentiasa bersyukur dan cuba sedaya mungkin untuk 'maintain'kan kedudukan yg dimiliki. Kata orang, nak 'maintain'kan apa yang dah ada di tangan lebih payah daripada membinanya. Namun, sekiranya sudah tertakdir pada masa dan tempat tertentu, kita harus berada di bawah. Maka, hadapilah dengan tenang dan sabar serta tidak sesekali berputus asa dgn nikmat Allah. Pasti ada hikmah dan kebaikan!
Kegawatan yang berlaku adalah antara ujian Allah S.W.T kepada manusia yang sudah 'tercoret' sbg antara fasa - fasa kehidupan di dunia. Justeru, dalam menghadapi ujian kegawatan ini, perkara2 berikut perlu diteladani dalam kehidupan seharian kita:

(1)Kembalilah kepada Allah. Sepatutnya, semakin kuat kita diuji, semakin dekatlah kita kepada Allah S.W.T. Pertolongan Allah S.W.T akan datang kepada para hamba yang dekat dengan-Nya.

(2)Berusahalah dengan lebih gigih untuk menggandakan pendapatan yang sedia ada. Sikap berjimat - cermat semata2 tanpa ada sebarang usaha meningkatkan pendapatan sedia ada, tidak akan memberikan impak yang besar kepada penyelesaian kegawatan ekonomi. Kita tidak boleh terus berharap 100% kepada pihak kerajaan untuk keluar daripada kepompong kegawatan ekonomi ini. Kita seharusnya lebih berperanan, iaitu cuba sedaya mungkin berikhtiar menggandakan pendapatan. Dengan meningkatnya pendapatan individu ia akan sedikit demi sedikit memberi anjakan positif terhadap gerak laku ekonomi yang sekarang ini 'lemah tidak berdaya' akibat himpitan permintaan di pasaran.

(3)Tetapkan diri dan bersifat tenang. Sifat tenang dalam diri amat penting ketika membuat keputusan. Keputusan yang baik adalah keputusan yang dibuat bukan dalam keadaan terburu2. Keputusan yang dibuat dalam keadaan terburu2 lebih terdedah kepada risiko kesilapan.

(4)Kekalkan hubungan persaudaraan. Seseorang yang menghubungi tali persaudaraan akan dimurahkan rezekinya.

(5)Teruskan bersedekah. Sedekah yang ikhlas akan mendapat balasan kebaikan daripada Allah S.W.T

(6)Amalkan solat sunat dhuha, agar pintu rezeki diluaskan, dipermudahkan dan dimurahkan.

Semoga kita semua dapat lalui ujian kegawatan ini dengan penuh tenang dan sabar. Sesungguhnya Allah S.W.T tetap bersama2 dengan orang yang sabar. Wassalam

0 comments: