? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Saturday, November 15, 2008

5 Langkah Perancangan Kewangan

HIDUP perlukan perancangan. Apa saja yang kita lakukan perlulah dirancang dengan sebaik mungkin agar dapat mencapai matlamat yang diingini. Dari aspek kewangan, perancangan yang baik akan meletakkan kehidupan anda dalam keadaan selesa dan selamat. Ada orang kewangannya selesa tetapi tidak selamat, terutamanya untuk jangka masa panjang.
Di sini ada lima langkah mudah bagi memastikan status kewangan anda selesa dan selamat.
1. Kenalpasti matlamat kewangan anda. Dalam erti kata yang lebih jelasa, berapa RM yang anda perlukan dalam tempoh tertentu bagi membolehkan hidup anda selesa, tenang dan selamat. Apa yang penting, tetapkan matlamat kewangan anda dalam batasan kemampuan diri sendiri, bukannya orang lain.
2.Analisa status kewangan semasa anda dan sedikit jangkaan terhadap prestasi masa depan dengan mengambil kira pelbagai faktor seperti keadaan ekonomi semasa dan akan datang, prospek kerjaya dan faktor-faktor lain yang mempengaruhi kewangan anda.
3.Tetapkan matlamat kewangan anda untuk tempoh tertentu. Namun, anda perlu realistik, berhati dan tidak tergesa-gesa dalam membuat tindakan susulan.
4.Pilih bidang pelaburan yang dapat mengembangkan lagi RM yang anda miliki. Namun, tidak ada jalan pintas untuk berjaya memiliki RM yang banyak. Elak bidang pelaburan yang wujud keraguan dan bertentangan dengan apa yang digariskan oleh agama.
5.Setiap pelaburan yang dibuat perlulah diawasi. Jangan harapkan orang lain untuk mengawasi apa jua pelaburan yang kita buat, sungguhpun kita melakukannya melalui institusi pelaburan. Ingat setiap sen RM yang anda laburkan, anda berhak untuk mendapatkannya semula berserta pulangan pada kadar yang sepatutnya. Semakin tinggi risiko sesuatu pelaburan, maka semakin tinggi jugalah kadar pulangan yang bakal diperolehi. Namun, kita tidak seharusnya terlampau ghairah. Anda perlu terlebih dahulu melihat kemampuan RM yang anda miliki serta keupayaan untuk menanggung kerugian sekiranya pelaburan yang dibuat tidak mencapai matlamat. Melaburlah mengikut kemampuan anda!

0 comments: