? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Friday, May 1, 2009

Meredah Kesepian, Sejak Sekian Lama...

Alhamdulillah bertemu lagi, sejak sekian lama menyepi.
Sudah hampir sebulan lamanya tidak menulis sesuatu di Gerbang Tok Canang, atas pelbagai halangan yang tidak dapat dielakkan. Namun, itulah lumrah kehidupan. Yang utama perlu didahulukan agar tidak timbul pelbagai masalah dikemudian hari.
Hari ini, seawal 9.00 pagi saya, isteri dan anak - anak bertolak ke Gold Coast Sepang. Sekadar untuk bersantai bersama sekeluarga. Anas dan hakim begitu 'teruja' untuk mandi laut.
Kami 'berkampung' di sana sehingga petang. Itupun, masih belum cukup buat anas dan adiknya melepaskan rasa geram di pantai. Dua - dua 'insist' tak nak naik ke 'darat'. Masih begitu teruja untuk berendam laut, biarpun keadaan cuaca agak bahang.
Memandangkan cuti umum (hari pekerja), pengujung agak sedikit ramai. Kebanyakan mereka yang berbangsa Cina. Bukan setakat 'Cina Malaysia', 'Cina Singapore' pun ada.
Orang Cina mmg mcm tu. Time bekerja tk ingat dunia. Bersungguh betul. Bila time cuti, pulun habis. Dua tiga officemates saya, tiap - tiap tahun mesti amik cuti panjang. Fly ke overseas. Tahun lepas Thailand. Tahun ni pula China.
Mereka sanggup berhabisan duit ribuan ringgit. Asalkan dapat bercuti sepuas - puasnya besama keluarga.
Orang kita banyak yang tidak mampu nak bercuti ke luar negara. Kecuali mereka yang benar - benar berduit. Itupun berapa kerat je. Ini maknanya, ekonomi orang kita masih lemah. Walaupun dah berpuluh tahun Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah dilaksanakan. Tak banyak perubahan yg berlaku. Yang tampak, hanya dua tiga kerat yang dapat manafaat secara langsung drpd DEB. Yang selebihnya hanya sekadar meneruskan tradisi lama. Yang miskin terus miskin, yang kaya terus kaya raya...
Bila bercakap pasal kelemahan ekonomi orang Melayu. Macam - macam pandangan dan hujjah yang dapat kita dengar. Ada yang positif. Ada yang negatif. Ada yang konstruktif. Ada yang destruktif...
Nak salahkan pihak kerajaan 100% pun rasanya tk adil. Penyebabnya bukan orang lain. Tapi diri sendiri. Orang kata, bangsa kita suka 'take for granted' dalam banyak situasi. Kalau boleh semuanya nak senang. Tak perlu susah payah. Kalau boleh duit datang bergolek. Kalau boleh tangan tak nak kotor langsung, poket penuh berisi duit. Sudahnya ramai yang terjebak dgn pelbagai skim 'wang mudah'. Termasuklah skim cepat kaya. Yang ketagih 'tikam nombor' pun ramai.
Dalam kehidupan, bukan senang nak senang. Namun, bukan susah nak susah. Rezeki takkan datang bergolek. Duit takkan dapat dengan percuma. Setiap orang perlu bekerja. Bekerjalah apa saja. Asalkan tidak melanggar larangan Allah SWT.
Berubahlah untuk berjaya. Bekerjalah kerana Allah demi mendapatkan kejayaan dunia dan Akhirat. Selamat Hari Pekerja...

0 comments: