? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Wednesday, February 11, 2009

Serban & Kemenangan

Berikut merupakan petikan tulisan drpd khairaummah.com yg diemailkan ke tokcanang@yahoo.com. Penulisnya adalah Abu Wafi.
"Dalam sebuah khutbah seorang khatib sempat memberikan pandangan peribadi mengenai kekalahan Hamas di Palestin. Pandangannya ini jelas menunjukkan cara berfikirnya yang aneh. Ia mengatakan bahawa punca kekalahan Hamas melawan Israel adalah kerana Hamas tidak memakai serban. Dari pemerhatiannya ia mendapati bahawa Hizbullah menang melawan Israel kerana Hizbullah memakai serban. Jelas sekali ia adalah pandangan yang tidak rasional. Sukar rasanya untuk dipercaya pandangan tidak rasional ini keluar dari mulut seorang yang berpendidikan sepertinya. Walaupun pengetahuan tentang agamanya cukup bagus, begitu juga ilmu akademiknya, namun ternyata hal tersebut tidak dapat menghalangnya dari berfikiran seperti itu. Jadi di manakah silapnya, sehingga muncul cara berfikir sedemikian? Apakah ia mencerminkan cara majoriti umat Islam berfikir, tidak rasional dan tidak berpijak di bumi nyata?
Rasa-rasanya tidak ada hadis yang mengaitkan kemenangan dengan serban. Apalagi ayat. Jika dia berfikiran literalis sekalipun sekurang-kurangnya mesti berdasarkan ayat atau hadis. Tetapi ternyata tidak ada langsung dalil yang boleh menjustifikasikan cara berfikir seperti ini. Yang ada hanyalah adanya hubungan antara amalan kita dengan pertolongan Allah. Jika kita berbuat maksiat maka akan jauhlah kita dari pertolongan Allah. Jika kuat hubungan kita dengan Allah maka semakin dekatlah pertolongan Allah. Ini bermakna bukan luaran yang dikira tetapi dalaman.
Ternyata ramai di antara kita yang masih terperangkap dengan luaran (form) dan bukan isi (substance). Bagi sesetengah orang penampilan adalah segala-galanya sedangkan hakikat keperibadian tidak penting. Keislaman dan keimanan seseorang diukur dengan bagaimana dia berpakaian, apakah dia berserban, berjubah, berjanggut panjang dsb. Bukan apakah dia cukup ilmunya, mulia budi pekertinya, baik hatinya, tinggi wawasannya, luas pengetahuannya.
Sebenarnya yang menjadikan umat Islam seperti buih di lautan, tidak berarti apa-apa dan mudah dipukul ombak, adalah kerana umat Islam dari segi jumlahnya banyak, dari segi luaran semuanya Islam, tetapi pada hakikatnya mereka tidak memahami dan mengamalkan Islam dengan baik sehingga Islam mereka tidak dapat merubah mereka menjadi umat yang berkualiti dan menggoncangkan dunia. Ini berlaku kerana kefahaman Islam mereka hanya di kulit, tidak sampai kepada isi, lubb, Islam. Pemahaman Islam yang cetek seperti ini perlu dihapuskan. Kerana Islam tidak akan benar-benar indah, manis terasa dan sanubari yang menganutnya dan menjadi cahaya yang menerangi alam ini jika diambil hanya luarannya sahaja.
Allah telah mengingatkan bahawa “sesungguhnya yang paling bertaqwa di kalangan hambanya adalah para ulama’” ilmu jugalah yang menjadi kayu ukur ketaqwaan seseorang, bukan penampilan, bukan juga jumlah atau kuantiti ibadah hariannya (ritual).
Apakah ini bermakna form dan luaran itu tidak penting. Bukan itu yang dimaksudkan di sini. Memang Islam menitikberatkan kedua-duanya. Menutup aurat adalah syarat sah solat. Tanpa menutup aurat solat seseorang tidak diterima. Tetapi dengan menutup aurat sahaja tidak bermakna apa-apa jika solatnya tidak berkualiti. Kerana solat sepatutnya mampu menahan diri seseorang daripada perbuatan keji dan munkar. Apa yang menyedihkan adalah apabila luaran tidak disertai dengan dalaman yang kuat. Malah terdapat kecenderungan hari ini umat Islam mementingkan luaran daripada dalaman. Padahal Islam agama yang paling banyak menekankan kualiti dan bukan kuantiti. Penegasan tentang kualiti dapat dilihat dalam hadis Rasulullah yang bermaksud: “satu hari pemerintahan yang adil lebih baik dari 60 hari ibadah”. Juga perhatikan hadis Rasulullah yang bermaksud: “kelebihan orang alim berbanding orang abid (yang kuat ibadah), adalah seperti kelebihan ku (baginda) berbanding orang biasa di kalangan kamu”. Kita juga sering diingatkan bahawa: “Allah tidak melihat kepada rupa dan warna kulit kamu tetapi melihat kepada hati dan amalan kamu”.
Sering juga diperkatakan oleh golongan tertentu bahawa syarat untuk umat Islam menang adalah apabila jumlah orang yang solat subuh berjamaah sama dengan jumlah orang yang solat jumaat. Hujah seperti ini sering disebarkan oleh golongan tertentu, untuk membuktikan bahawa usaha mereka dalam menekankan ibadah harian (ritual) adalah benar. Hujah di atas pada awalnya kelihatan masuk akal. Umat Islam kalah kerana umat Islam mengabaikan ibadah yang dituntut oleh Islam. Tetapi setelah difikirkan dan diteliti kembali sebenarnya ia adalah hujah yang cukup rapuh. Pertama berbeza dengan solat jumaat, solat subuh tidak diwajibkan untuk dilakukan berjamaah. Terdapat ayat yang jelas menyuruh umat Islam meninggalkan apa sahaja yang mereka lakukan untuk menunaikan solat jumaat. Solat subuh seperti solat fardu yang lain, boleh dilakukan sendirian. Ini adalah satu keringanan yang Islam berikan kepada umat Islam. Jadi menekankan solat subuh berjamaah adalah memberatkan dan membebankan umat Islam dengan sesuatu yang tidak dibebankan oleh Islam.
Kedua, perlu difahami bahawa kuantiti tidak pernah menjadi ukuran dalam keislaman seseorang atau masyarakat. Mengapakah solat subuh mesti dibandingkan dengan solat jumaat, yang jelas amat berbeza dan tidak mungkin dilakukan oleh masyarakat dengan sama dari segi kuantiti? Justeru menunggu hingga persamaan ini wujud adalah sesuatu yang hampir mustahil. Ini bermakna tidak ada harapan umat Islam akan menang kerana harapan untuk berlakunya hal tersebut amat tipis.
Sebaliknya kita menjelaskan, dan sepatutnya demikian dijelaskan, bahawa jalan ke arah kemenangan umat Islam tidaklah mustahil atau tipis. Jalan ke arah kemenangan terbuka luas jika kita melakukan sesuatu yang benar-benar (substansial) menyumbang ke arah itu. Malangnya banyak isyarat menunjukkan bahawa ramai umat Islam tidak melakukan langkah-langkah yang maju ke hadapan, tetapi malah mundur ke belakang. Dan cara berfikir di atas adalah salah satu di antaranya. Mudah-mudahan dengan ingatan ini semakin ramai umat Islam yang berfikiran cerdas dan tidak berfikiran dangkal seperti itu demi kebaikan dan masa depan umat Islam"

1 comments:

Anonymous said...

Bukankah serban & jubah cara Rasulullah berpakaian?