? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Saturday, January 24, 2009

Masalah Adalah Satu Peluang!

Bertemu lagi pada petang sabtu, 24 Jan 2009 ini... Harapan saya, semua dalam keadaan baik - baik saja. Bagi rakan - rakan berbangsa Cina, saya dan keluarga ucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina, Gong Xi Fa Chai... agar keharmonian dan keamanan terus dapat dipertahankan di Bumi Malaysia yang tercinta ini. Tiada guna kita bergeseran sesama sendiri, hanya akan menghancurkan keutuhan dan kekuatan yang sudah terbina. Apa yang lebih penting, setiap kelemahan dan kesilapan yang berlaku bukannya untuk 'finger out' mencari salah siapa, tetapi bersama - sama, seia sekata, sehati sejiwa mencari jalan keluar terbaik, agar kesulitan yang dihadapi dapat diselesaikan, dan bukannya mengusutkan lagi keadaan.
Bukankah setiap kesulitan itu merupakan satu 'peluang' untuk menjadi lebih terbaik daripada apa yang kita miliki pada hari ini? Bukankah setiap masalah itu, dalam apa jua keadaan sekalipun merupakan satu amanah? Amanah yang wajib dipikul oleh setiap hamba, iaitu untuk mencari jalan keluar terbaik, bukan menjadikannya 'stumbling block' kepada usaha yang mendatang. Banyak orang mudah 'futur' di tengah - tengah pergelutan dek tidak tertahan dengan masalah yang bertimpa - timpa.Percayalah, semuanya datang daripada Allah S.W.T berserta dengan hikmah dan kebaikan... yang kadang - kadang tidak terus dizahirkan di hadapan mata kasar kita bahkan memerlukan sedikit daya fikir dan muhasabah diri.
Allah S.W.T juga tidak akan sesekali membebani hamba-Nya dengan pelbagai ujian yang di luar batas kemampuan diri seseorang. Allahuakbar... betapa adilnya Tuhan terhadap manusia... sedangkan manusia sendiri amat sukar untuk berlaku adil terhadap-Nya dengan mengingkari pelbagai suruhan dan larangan.
Untuk menggondol kejayaan dalam apa jua perkara yang dilakukan, semangat tidak putus asa mesti disemai dan disuburkan dalam diri. Kejayaan tidak akan datang bergolek tanpa sebarang usaha yang bersungguh - sungguh dan menepati cara. Teringat saya kepada kata - kata hikmah yang termuat dalam laman sesawang syarikat motivasi terkenal milik Dato' Dr. Fazilah Kamsah (Excel Training & Consultancy) beberapa minggu yang lalu. Katanya;
"Ramai orang bermati - matian mendaki gunung, tetapi pada penghujungnya menyedari telah mendaki gunung yang salah"

Dalam kehidupan, kadangkala kita tidak dapat lari daripada situasi yang termaktub dalam kata - kata hikmah di atas. Sifat 'ingin cepat' mendapatkan sesuatu dalam diri terkadang mendorong kita melakukan sesuatu dalam keadaan tidak penuh persediaan dan matlamat yang jelas. Sesuatu perkara yang dilakukan tanpa jelasnya matlamat, akan menimbulkan kekalutan di kemudian hari. Bak kata; "Orang lain menuai padi, kita menuai hampa"! Habis begitu sahaja penat jerih dan susah payah! Kalau diikutkan pakar - pakar motivasi, mereka mengesyorkan agar kita 'bekerja bersungguh - sungguh dengan penuh bijaksana'!
Justeru, berusahalah untuk berjaya, berusahalah untuk beramal, dan berusahalah untuk terus mendekatkan diri kepada Allah S.W.T agar kehidupan kita yang bergalaskan 'amanah kekhalifahan-Nya' akan terlaksana sebaik mungkin berbekalkan kekuatan diri yang ada! Wassalam...

0 comments: