? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, January 13, 2009

Cakap Tak Serupa Bikin, Bikin Tapi Tak Cakap

Assalamualaikum wrt wbrt dan salam sejahtera pada sahabat - sahabat sekalian...
Rasanya, dah dua tiga hari tak berkesempatan untuk kemaskini 'contents' Gerbang Tok Canang atas faktor kesuntukan masa yang tak dapat dielakkan.
Life kat KL tak dapat lari daripada 'perangkap' kekecamukan jalan raya, pagi petang siang malam sama saja...terkadang timbul juga rasa bosan dan sedikit sebanyak tekanan. Tapi, bila memikirkan itu antara mehnah gerak laku hidup yang perlu dihadapi dalam usaha melengkapkan amanah kekhalifahan Allah S.W.T di muka bumi ini, perasaan sedemikian sedikit demi sedikit mulai reda. Semangat dan motivasi mulai terbit dan kembali mengukuh dalam jiwa nurani yang seterusnya menjadi cerminan perilaku anggota tubuh badan kita...Bercakap pasal perilaku, kita seringkali terlepas pandang terhadap situasi 'cakap tak serupa bikin, bikin tapi tapi tak cakap'. Sekiranya kita amati dan halusi dalam gerak laku kehidupan kita sendiri dan juga masyarakat sekeliling, situasi sedemikian dianggap satu permainan biasa yang bersandarkan kepada dua perkara, iaitu atas nama 'nak jaga hati' dan perasaan hasad dengki (phd) dalam diri. Saya sekadar mengambil contoh berikut (betulkan saya kalau silap)... katakan kita ada 'date' dengan seseorang, tak kiralah apa-apa urusan sekalipun. Dan ketika itu, kita sudah agak lambat daripada masa yang dijanjikan. Barangkali ada perkara - perkara yang memang tak dapat nak dielakkan (yang sengajapun ada). Apabila 'rakan date' kita itu call sekadar untuk mengesahkan di mana kita berada, banyak di antara kita akan menggunakan jawapan 'on the way', sedangkan baru nak beredar daripada rumah atau pejabat. Tapi atas dasar 'nak jaga hati', secara tidak sengaja kita terjebak dengan cakap tak serupa bikin! Dan ianya situasi yang paling 'simple dan common' berlaku dalam gerak laku kehidupan seharian. Dalam setengan keadaan lain, ada juga dikalangan kita yang terpakuk dengan istilah 'bikin tapi tak cakap'. Mungkin atas dasar tidak mahu berkongsi kejayaan dengan orang lain ataupun juga secara sengaja untuk mewujudkan komplot tertentu dengan niat yang tidak baik terhadap seseorang.
Apa yang jelas, kedua - duanya akan menimbulkan kesan yang tidak baik kepada gerak laku hubungan sesama kita, sungguhpun kita sedaya mungkin cuba untuk melindungi apa yang kita cakap tapi tak serupa bikin ataupun tak cakap apa yang kita bikin. Namun begitu, ada juga keadaan di mana kita tak perlu cakap apa yang kita bikin, seperti dalam hal sedekah dan amal jariah, termasuklah juga amalan - amalan kebaikan lain. Semolek - moleknya, hanya kita dengan Allah S.W.T saja yang tahu akan gerak laku tersebut. Tak perlulah promosi, replika yang besar - besar dan hebahan yang meluas apabila kita nak bersedekah, nak beramal jariah dan sebagainya. Tak ke mana sedekah dan amal jariah kita nanti. Sekadar dapat nama dan pujian jelah. Paling kencangpun dapatlah 'title' tertentu... namun 'title' Akhirat belum tentu lagi! Wassalam...

0 comments: