? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Friday, January 2, 2009

Buku 1430H & 2009

Assalamualaikum wrt wbrt kepada pengunjung Gerbang Tok Canang. Rasanya masih belum terlambat untuk 'wish' Salam Maal Hijrah 1430H dan Selamat Tahun Baru 2009. Moga - moga apa yang kita tinggalkan pada tahun 2008 akan menjadi sempadan dan tauladan buat kita semua. Apa yang pasti, harapan kita semua agar 2009 ini akan membawa sinar baru dalam catatan buku kehidupan kita. Biar apapun kesedihan yang kita tinggalkan... kehidupan tetap diteruskan!
Sudah agak lama saya tidak mencoretkan sesuatu dalam blog ini ekoran kesibukan yang tak dapat dielakkan. Begitulah adatnya bila kerja makan gaji...kenalah 'devote' komitmen sepenuhnya, apatah lagi kalau bekerja dalam lingkungan majoriti kelompok - kelompok bukan Islam. Pada saya, realiti semasa jelas menunjukkan secara umumnya 'private sector' boleh dikatakan dunia kecemerlangan mereka. Sebahagian besar 'senior positions' dalam syarikat - syarikat besar dan ternama hari ini (tidak termasuk GLCs, SLCs & ULCs)* juga diisi dari kalangan mereka. Orang - orang kita hanya sekadar mengisi jawatan peringkat pertengahan dan bawahan! Namun, kita tidak harus prejudis dalam hal ini... memang pada mereka ada beberapa kekuatan (bukan secara fitrah, tetapi dibentuk) yang tidak kita miliki, antaranya ketekunan dan kesungguhan. Berdasarkan kepada pengalaman dan pengamatan saya ketika pernah bertugas dibeberapa buah institusi yang majoritinya bukan 'orang kita', satu sikap dan persepsi yang kurang baik terbina terhadap kita. 'Orang kita' dilihat tidak begitu tekun bekerja dan kerap kali tidak menghormati masa. Tetapi... bila tiba 'time' bonus dan 'increment' 'orang kita' lah yang paling awal muncul dengan pelbagai komplen... kenapa sikit sangat? Kenapa 'increment' RM 30 sahaja? Dan macam - macam lagi... Namun, pernah tak kita terfikir? Satu hari berapa jam kita 'pusing line'? Dalam sebulan berapa kali kita habiskan duit untuk bayar kepada doktor untuk dapatkan mc? Mereka melihat dan menilai kita...
Pernah satu hari beberapa bulan yang lalu, seorang 'rakan bukan Islam' di office secara spontan menayakan saya berkenaan berapa lama masa yang diperlukan bagi seseorang untuk 'completekan' sembahyang zuhor dan asar. Saya kata, 'paling lamapun 20 minit, campur turun naik lift'. Justeru, dia mempersoalkan kenapa ada staf yang sampai 1 jam pergi sembahyang? Kalau dibuat perkiraan... zuhor 1 jam dan asar 1 jam, maknaya dah 2 jam 1 hari. Kalau dalam seminggu? Bukankah 10 jam (bagi mereka yang bekerja 5 hari seminggu)? Kalau sebulan? Bukankah 40 jam? Bukankah situasi seperti ini akan menimbulkan persepsi yang kurang baik kepada kita dan agama? Bukankah sembahyang itu antara kunci kecemerlangan? Dan, bagaimana pula dengan status rezeki kita? Renung - renungkan lah? Fikir - fikirkanlah sempena tahun baru ini!
Hari permulaan tahun 2009 ini, banyak masa dihabiskan di rumah bersama keluarga dan menelaah beberapa buku kegemaran yang sudah agak lama ditinggalkan. Dalam pada itu juga, saya dapat menyiapkan beberapa draf artikel yang bersangkut paut tentang krisis ekonomi semasa dari beberapa perspektif.
Pada sebelah petang, saya berkesempatan menjengah ke UIAM Gombak untuk memenuhi undangan adik - adik PPIK (Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan) untuk bersama - sama dalam program mahabah mereka. Cukup lama tidak menghadiri program - program sebegini. Masih segar ingatan ketika berada di UIAM dulu... Taman Ilmu & Budi... yang telah banyak membawa makna dan pengertian yang besar dalam kehidupan saya pada hari ini! Yang paling menyentuh perasaan saya ketika sama - sama menyempurnakan solat maghrib secara berjemaah di Masjid Sultan Ahmad Shah (Masjid UIAM). Suasananya cukup harmoni, cukup tenang... Jemaah pun agak ramai. Saya amat bersyukur dan rasa bertuah kerana pernah menjadi salah seorang warga UIAM!
Biar apapun, saya percaya semua orang mempunyai harapan dan perancangan untuk menggondol kejayaan yang lebih besar pada tahun 2009 ini. Diharap pendakian kita pada tahun ini akan lebih baik dari sebelumnya dan mampu meraih kejayaan yang lebih besar dan bermakna buat diri, keluarga, masyarakat, agama dan negara! Allahu Akbar!!!
* GLCs : Government Link Companies
STCs : State Link Companies
ULCs : UMNO Link Companies

0 comments: