? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Friday, January 30, 2009

Anas Haikal vs Anak2 Palestin...


“Ibu, kenapa orang Yahudi tu jahat ? Kenapa dia nak bunuh orang Palestin? Kenapa dia tak suka orang Islam ?“ bertalu – talu soalan daripada anak sulungku, Anas Haikal yang berusia 5 tahun. Perasaan saya bercampur baur. Sebak dan terharu dengan pertanyaan Anas dan sedih mengenangkan nasib saudara – saudara Islam di Palestin. Saya jawab satu persatu persoalan Anas mengikut kesesuaian tahap pemahamannya.
“ Ibu, tengok ! Budak Palestin tu sama besar dengan abang la..” jerit Anas sambil jari ditudingkan ke kaca televisyen yang memaparkan pergolakan dan kesengsaraan rakyat Palestin. Setiap kali tv menayangkan kisah pergolakan di Palestin, Anas cukup sensitif dan begitu berminat. Andai sedang khusyuk dengan mainannya sekalipun, dia akan berhenti , tercongak di hadapan kaca tv! Memang benar, sebahagian daripada mangsa kekejaman zionis Yahudi di Palestin adalah kanak- kanak. Betapa anak – anak yang tidak berdosa ini menjadi mangsa peperangan, dihujani peluru – peluru rejim zionis laknatullah. Lebih mengharukan, apabila jiwa anak – anak Palestin yang seusia anak- anak kita ini, dilihat telah pun tersemat semangat jihad yang tinggi untuk menentang musuh Islam, rejim zionis Yahudi di bumi tanah tumpah darah mereka!
Lalu apakah tanggungjawab kita selaku ibubapa kepada anak – anak di sini? Untuk turut serta bersama – sama anak – anak Palestin di sana adalah mustahil. Apa yang saya lihat, menyemai serba sedikit pengetahuan dan pemahaman tentang apa yang berlaku di Palestin kepada anak - anak adalah satu tanggungjawab yang wajib kita laksanakan. Jelaskan kepada mereka apa yang telah dilakukan oleh Yahudi terhadap Palestin, apa yang boleh kita lakukan untuk membantu meringankan beban mereka (sumbangan berbentuk wang ringgit, solat hajat, boikot barangan AS ..sbg contoh). Biarpun mereka tidak berkemampuan untuk memahami seperti orang dewasa, sekurang - kurangnya rasa simpati dan belas kasihan dengan iringan doa tulus, sudah boleh menjadi “sumbangan” yang hebat daripada anak – anak kita!

0 comments: