? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Wednesday, October 22, 2008

RM5 bil Duit EPF?

SEMALAM diberitakan kepada umum, suntikan RM5 bil ke pasaran modal negara melalui VALUECAP SDN BHD rupa-rupanya bersumberkan pinjaman daripada dana EPF. Satu dana yang terkumpul hasil penat jerih kita semua bertungkus-lumus siang dan malam membanting tulang empat kerat tanpa menghiraukan penat lelah dan erti putus asa.

Persoalannya wajarkan tindakan sedemikian yang dibuat atas nama 'pelaburan EPF' kepada VALUECAP SDN BHD? Berat sungguh 'amanah' yang terpaksa digalas oleh agensi pelaburan pasaran ekuiti kerajaan itu!
Dato' Seri Najib (DSN) selaku Menteri Kewangan yang baru nampaknya begitu yakin dengan 'pelaburan' yang cukup besar ini. Apakah tidak ada rasa sedikit kebimbangan dengan kekangan situasi global sekarang? Adakah DSN begitu optimis yang pasaran modal kita akan terkesan dengan 'bail out' sebesar itu? Banyak sekali tanda tanya yang bermain di benak fikiran masing-masing.

Biar apapun, kita yang mengerah keringat ini tidak mempunyai apa 'kuasa' untuk mengatakan 'tidak' walau pihak mana sekalipun yang mendokong pentadbiran negara. Bak kata orang, ketika kuasa belum di pangkuan macam-macam perkara 'nak' bikin, tapi bila sudah di pangkuan macam-macam alasan diberikan untuk 'tak nak' bikin!

Penulis berharap, tindakan ini bukan terbit dari keputusan yang sewenang-wenangnya tanpa pertimbangan yang sedalam-dalamnya. Diharapkan juga, dana EPF tidak seharusnya dijadikan 'ceti mahupun along' kepada semua keadaan. Ibarat pesan orang tua-tua,'bila dah betul-betul terdesak, barulah duit bawah bantal dikeluarkan". Itupun, setelah berfikir semasak-masaknya!

0 comments: