? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Wednesday, May 28, 2008

Tuntutan Tajdid Pasca Modernisasi

Salam buat semua,
Tajdid adalah satu tuntutan buat umat sepanjang zaman. Merujuk kepada takrifan Dewan Bahasa & Pustaka yang telah dimuatkan dalam Kamus Dewannya, tajdid bermaksud pembaharuan yang menurut ulama' fikah menghidupkan kembali ajaran Rasulullah yang semakin ditinggalkan oleh umat akibat amalan bidaah. Barangkali atau dikalangan saudara - saudara kurang bersetuju dengan takrifan tersebut. Namun apa yang lebih penting tajdid membawa maksud pembaharuan.
Pada saya, konsep tajdid ini tidak harus disempitkan susur galur pengertiannya. Ianya perlu merangkumi :

1) Tajdid pemikiran
2) Tajdid amali insaniah
3) Tajdid amali ruhaniah

Ketiga - tiga konsep tajdid yang telah saya sebutkan di atas perlu wujud keharmonian. Ketdakseimbangan hubungan mahupun hilang fokus kepada salah satu daripada tiga konsep tajdid tersebut akan menghasilkan satu budaya dan tamadun yang disusuli dengan pelbagai mehnah.
Sekiranya, saudara - saudara sedikit peka kepada keadaan semasa, terutamanya zaman pasca modernisasi. Semua orang bercakap soal tajdid. Namun, apa yang dapat diperhatikan secara universal, tajdid itu sendiri bukan lagi berpaksikan sepenuhnya kepada nilai kebenaran akidah yang didasari oleh sumber wayhu, iaitu Al- Qur'an dan As-Sunnah. Ianya lebih menjurus kepada nilai - nilai kesawajagatan seperti keadilan, kesemarataan, pembasmian kemiskinan dan sebagainya.

Sebab itulah, ada yang mengatakan bahawa tajdid politik pasca 50 tahun kemerdekaan Malaysia lebih banyak ditujangi oleh nilai - nilai kesawarjagatan terutamanya yang seringkali disebutkan iaitu keadilan dan kesemarataan untuk semua kaum. Memang tidak salah untuk bertajdid dengan suasana dan gaya begini, namun perlu wujud kelompok yang benar - benar mendasari sumber wahyu yang seterusnya bertindak sebagai pemimpin utama kepada agenda tajdid tersebut. Jika tidak, kita akan terus hanyut bersama - sama kelompok tajdid yang tidak menjadikan al-wahy sebagai rujukan utama dan falsafah tajdidan. Barangkali sebagai memugarkan ingatan kita bersama, Al-Qur'an sudah secara jelas mengingatkan kita agar lebih berhati - hati dengan kelompok musyrikin ini atas dasar mereka tidak akan sesekali redha dengan apa yang kita lakukan, sehinggalah kita turut serta meredhai apa jua yang mereka lakukan. Justeru, kita harus lebih berhati - hati dengan agenda tajdid pasca modernisasi ini. Ini kerana wujud musuh - musuh Islam yang sanggup menukarkan wajah dan pendirian mereka semata - mata untuk menghancurkan kita! Wallahu'alam

0 comments: